Koszyk

Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa

Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej czyli Czarna Madonna

Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej, czyli Czarna Madonna, to zgodnie z legendą jedna z siedemdziesięciu ikon namalowanych przez świętego Łukasza Ewangelistę. 

Ale gruntowna analiza obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej, czyli Czarnej Madonny, jakiej poddali obraz w roku 1984 Anna Różycka-Bryzek i Jerzy Gadomski, wykazała, że obraz składa się z trzech warstw: pierwsza, ikonowa, określająca jego zasadniczą kompozycję i związana z ikonografią bizantyńską, powstała w XII-XIII wieku, drugą warstwę – włoską, z połowy XIV wieku lub nieco późniejszą – stanowi obecnie widoczne malowidło, a na trzecią warstwę składają się przemalowania, wykonane w Polsce w ramach konserwacji (1430-34), jakiej trzeba było poddać obraz Matki Boskiej Częstochowskiej po jego uszkodzeniu w wyniku napadu rabunkowego.

Jeżeli dodać do tego, że obraz jest koronowany i ubierany w koszulki (pierwsza koronacja miała miejsce 9.09.1717 i była wielkim wydarzeniem religijnym), narzuca się myśl, iż na istotny charakter tego świętego obrazu ma wpływ jego warstwowość, czyli nie tylko to, co widać na wierzchu, ale również to, co za tym się kryje w głębszych warstwach – a chodzi tu nie tylko o kolejne warstwy farby, ale również o ukryte znaczenia.

Na podłoże bizantyńskie – na ikonę typu „Hodegetria” (Ta, która prowadzi) – nałożona jest druga warstwa, związana już z kulturą łacińską, a na nią trzecia, też należąca do łacińskiego kręgu kulturowego, ale – konkretniej biorąc – pochodzenia polskiego. Jeszcze głębsza warstwa, związana z legendą, w myśl której autorem obrazu jest święty Łukasz Ewangelista, odsyła do Ziemi Świętej i kultury żydowskiej.

Obraz Matki Boskej Częstochowskiej. Tempera na desce, 82,2 cm x 122,2 cm x 3,5cm

Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej Czarna Madonna obrazy olejne malarstwo polskie religijne

Kup wydruk na płótnie: Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej

Obraz Matki Boskiej Częstochowskej jako szechiny

Istotne jest, co powiedział o tym obrazie Jakub Frank, kabalista działający na ziemiach polskich, który dał się ochrzcić wraz z kilkoma tysiącami swoich żydowskich wyznawców, i to nawet dwukrotnie (za drugim razem jego ojcem chrzestnym był sam król August III Sas), ale jako postać nader kontrowersyjna, został uznany szybko za osobę niezbyt godną zaufania i uwięziony w Klasztorze Jasnogórskim, gdzie przebywał 13 lat, aż do uwolnienia przez wojska rosyjskie podczas konfederacji barskiej, w roku 1773. Nawiasem mówiąc ostatnio ukazała się głośna książka Olgi Tokarczuk „Księgi Jakubowe” poświęcona właśnie Jakubowi Frankowi. 

Otóż Jakub Frank, medytując przy świętym obrazie, uznał, że została w nim uwięziona szechina, którą należy uwolnić. Szechina to w kabale obecność Boga w świecie, albo nawet żeński aspekt samego Boga. W tym sensie można ją zestawić z Jezusem Chrystusem jako Synem Bożym, który przyszedł na świat i został w nim ukrzyżowany. Różnica między chrześcijaństwem a kabałą żydowską dotyczy zatem płci tej boskiej obecności w świecie – w chrześcijaństwie jest nią Syn Boga, mężczyzna, a w kabale Żona Boga – kobieta. Poza tym przeważają podobieństwa – jak Jezus został na ziemi ukrzyżowany, tak szechina żyje na tym świecie w poniewierce, jest opluwana, gwałcona, kaleczona, wędruje po ziemi w łachmanach, kalecząc bose stopy o kamienie. Ale też od niej zaczyna się tikkun, proces naprawy upadłego stworzenia Bożego.

Chwila refleksji nad specyfiką polskiego katolicyzmu każe przyznać Jakubowi Frankowi rację co do tego, że Polacy nie oddają bynajmniej religijnej czci Chrystusowi Zbawicielowi, lecz szechinie, kryjącej się pod postacią Matki Boskiej. Matka Boska Częstochowska ma na policzku dwie rany(dwa charakterystyczne nacięcia, stanowiące istotną cechę tego obrazu), a na szyi aż sześć mniejszych nacięć. To jest polska odpowiedź na rany Chrystusa, nie budzące najwyraźniej większego oddźwięku w polskiej duszy. Znacznie bardziej nam pasuje kult poharatanej Madonny.

Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej Czarna Madonna obrazy olejne malarstwo polskie religijne

Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej ukazuje twarz Madonny, która jest bezgranicznie smutna i udręczona. Czy taki stan ducha powinien towarzyszyć macierzyństwu? Coś tu jest nie tak, jeśli przyjmie się za podstawę zwykłe znaczenie Madonny z Dzieciątkiem – Dzieciątkiem, które przecież ma jeszcze przed sobą wiele lat życia, zanim stanie się zdjętym z krzyża martwym ciałem Syna, opłakiwanym przez Matkę. Kiedy jednak spojrzymy na Maryję jako na szechinę, wszystko będzie się zgadzać. Ale wtedy Dzieciątko nie będzie już wcale Jezuskiem, który narodził się w Betlejem w stajence. To Dzieciątko to sam najwyższy Bóg, który będzie rósł i dorastał wraz z rozwojem Stworzenia Bożego i jego sukcesywną naprawą (tikkun) przez ludzi.

To Dzieciątko ma w lewej dłoni księgę. Co to znaczy? Wyjaśnia to opis nieba, jaki znajdujemy wApokalipsie. Tam Najwyższy siedzący na tronie ma w prawej dłoni zapieczętowaną księgę, z której pieczęcie zerwie dopiero Siedmiorogi i Siedmiooki Baranek – Chrystus. To, że na omawianym obrazie księga jest w lewej dłoni, nie jest niczym dziwnym – jest ogólną regułą, że z perspektywy ziemskiej wszystko widziane jest w odwróceniu w porównaniu z tym, jak to się przedstawia w niebie – w szczególności prawa strona zamienia się w lewą, a lewa w prawą. Zamknięta księga zawiera ogólny scenariusz tego, co ma się stać i jaki ma być ostateczny koniec. Nieznany zrazu samemu Bogu, nieznany też Dzieciątku, które trzyma ja w dłoni. Ale poprzez doświadczenia w ziemskim świecie treść księgi zostanie poznana. Tyle tylko, że naturę tych doświadczeń określa w znacznej mierze smutny i udręczony wraz twarzy Maryi-Szechiny na omawianym obrazie.

Dlaczego Częstochowa jest polską stolicą religijną

Klasztor Jasnogórski w Częstochowie, w którym znajduje się sanktuarium Najświętszej Maryi Panny, jest głównym polskim centrum kultu religijnego. Tajemne tego powody odkrył Jan Witold Suliga, badając krąg świętych polskich gór. Należą do niego Ślęża, Łysiec, Wzgórze Wawelskie i Wzgórze Gnieźnieńskie. Jeżeli połączymy liniami prostymi Ślężę i Łysiec oraz Wzgórze Wawelskie ze Wzgórzem Gnieźnieńskim, to linie te przetną się mniej więcej w Częstochowie, co oznacza, że jest to miejsce, w którym zróżnicowane energie duchowe naszych świętych gór kumulują się, tworząc „miejsce mocy” o szczególnej sile. Te linie łączą jakby przeciwne bieguny (np. Ślęża pod Wrocławiem emituje energię żeńską, a Łysiec w Górach Świętokrzyskich energię męską). Sądząc po tym, co jest przedmiotem kultu religijnego na Jasnej Górze w Częstochowie, sumaryczna energia duchowa narodu polskiego ma właśnie charakter żeński.

Matka Boska Częstochowska jako Królowa Polski i Matka narodu polskiego

Wiąże się z tym fakt narodowo-religijny, jakim jest uznanie Maryi za Królową Polski (śluby lwowskie Jana Kazimierza 1.04.1656). Ale jakoby to nie Polacy wymyślili sobie taką Królową, lecz ona sama. Mianowicie Giulio Mancinelli, jezuita włoski, w wigilię święta Wniebowstąpienia, 14.08.1608, w Neapolu, ujrzał Matkę Boską, która rzekła do niego: „Dlaczego nie nazywasz mnie Królową Polski? Ja to królestwo bardzo umiłowałam i wielkie rzeczy dla niego zamierzam, ponieważ osobliwą miłością do mnie płoną jego synowie.” Następnie 8.05.1609 roku, Mancinelli przybył do Krakowa, a kiedy przekroczył próg Katedry Wawelskiej, by odprawić w niej mszę, znowu objawiła mu się Matka Boska i rzekła:

„Ja jestem Królową Polski. Jestem Matką tego narodu, który jest mi bardzo drogi” (czytaj: Dlaczego Matka Boża została ogłoszona Królową Polski?)

Znowu więc powtarza się tu trop włoski, odpowiednio do włoskiej warstwy na obrazie Matki Boskiej Częstochowskiej. Jeżeli jednak Maryja jest nie tylko Królową Polski, ale również Matką polskiego narodu, to w ten sposób dochodzimy do poważnego problemu, jakim jest odcięcie narodu polskiego od jego duchowych przedchrześcijańskich korzeni. Skoro bowiem w świadomości zbiorowej naszą Matką jest Maryja, to nabiera ona znaczenia Matki Ojczyzny – znaczenia, wobec którego wyobrażenie religijne Maryi jako Matki Jezusa traci jakąkolwiek istotność. Tak, oddając religijną cześć Matce Boskiej, nasz naród w istocie oddaje cześć samemu sobie. I z całą pewnością projektowana jest na nią nasza zbiorowa narodowa nieświadomość – z dużym udziałem pierwotnej, przedchrześcijańskiej duszy narodu i pogańskich kultów, wśród których najważniejsze znaczenie ma prawdopodobnie jakaś forma kultu Wielkiej Matki.

Ujawnijmy tajemnicę obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej

Jakub Frank rzucił hasło uwolnienia tego, co kryje się za świętym obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej czyli Czarnej Madonny z Jasnej Góry. Jest to hasło jak najbardziej słuszne, a oznacza tak naprawdę program naszej zbiorowej psychoanalizy i psychoterapii. Skoro bowiem nasza narodowa substancja duchowa kryje się za smutnym, udręczonym i poranionym obliczem Madonny, to co dobrego może z tego wynikać dla Polski?   

Tymczasem jednak robi się wszystko, żeby szechiny nie uwolnić. W szczególności zakuwa się obraz w złote koszulki niby w pancerz. Jakiż osobliwy kontrast tworzy triumfalny wyraz złotej koszulki ze zbolałą twarzą Czarnej Madonny!   

Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej Czarna Madonna obrazy olejne malarstwo polskie religijne

 

Ogólna ocena (4)

3 z 5 gwiazdek

Skomentuj jako gość

Attachments

Location

Oceń pracę :
0

People in this conversation

  • Gość - Dakowski Mirosław

    Skąd takie gnostycko- pogaŃSKIE interpretacje? Pfuj...

    Rated 0.5 out of 5 stars
    0 Like
    Short URL:
  • Interpretacja zależy od autora
    ______________
    Prawnik

    Rated 5 out of 5 stars
    0 Like
    Short URL:
  • Gość - HO

    Bardzo ciekawa analiza.

    Rated 5 out of 5 stars
    0 Like
    Short URL:
  • Gość - Adam

    Ewangelista Łukasz nie był poganinem, więc nie mógł namalować i z pewnością nie namalował niczego obrazobórczego. Byłoby to niezgodne z dekalogiem.

    Rated 1 out of 5 stars
    0 Like
    Short URL:

Szukaj na blogu

Ostatnie komentarze

Gość - PJ
Super interpretacja, dużo ukrytych znacz...
Gość - u4d9c742
nadawanie tytułów niezatytuowanym dzieło...
Gość - Morpheus
Nie wiadomo w jaki sposób ognisko jest z...
Gość - Aga
Wg mnie, gość był nawalonym nimfomanem, ...
Gość - Vinnie
I love you my baby girl Wiki k

Nasze produkty

OBRAZY NA PŁÓTNIE

Obrazy na płótnie

Reprodukcje obrazów drukujemy na bawełnianym płótnie artystycznym canvas naciągniętym na drewniany blejtram. Obraz ze zdjęcia jest doskonałym prezentem, gotowym do powieszenia na ścianę. 

 

więcej...

WYDRUKI GICLEE

Wydruki Fine-Art

Wydruki artystyczne giclee wykonujemy na specjalnych papierach typu fine-art, które zapewniają doskonałą jakość i trwałość drukowanych zdjęć oraz nadają pracy artysty szczególny charakter.

 

więcej...

PLAKATY

Plakaty

Plakaty drukujemy na wysokiej jakości papierze o doskonałych parametrach technicznych. Idealne rozwiązanie na ożywienie charakteru wnętrza.

 

więcej...

Jak zamawiać?

Galeria obrazów FineArtExpress prezentuje reprodukcje znanych malarzy minionych epok i arcydzieła malarstwa światowego w formie wydruków na płótnie canvas i wydruków na papierze. Wybierz zdjęcie i zamów reprodukcję obrazu na płótnie lub na papierze archiwalnym.

Zamawianie jest bardzo proste:

Krok 1

Krok 1.

Wybierz zdjęcie i produkt. Wybierz wielkość wydruku.

Krok 2

Krok 2.

Włóż do koszyka i opłać zamówienie korzystając z płatności elektronicznych.                                

Krok 3

Krok 3.

Drukarnia otrzyma gotowy, wykadrowany plik do druku o określonych parametrach.          

Krok 4

Krok 4.

Po wydruku i zmianie statusu zamówienia na „zrealizowane” otrzymasz maila z informacją o wysyłce.