Malarstwo - obrazy wielkich mistrzów malarstwa
Leonardo da Vinci – obraz Pokłon trzech króli
Leonardo da Vinci (1452-1519), wszechstronnie uzdolniony renesansowy geniusz, uważany jest za jednego z największych malarzy wszechczasów, którego obrazy zawsze budziły zachwyt.
Do jego słynnych dzieł należy między innymi „Pokłon trzech króli”, zamówiony w marcu 1481 przez klasztor San Donato w Scopeto jako obraz ołtarzowy. Leonardo da Vinci miał go wykonać w ciągu 30 miesięcy, ale artysta nigdy się z zamówienia nie wywiązał, więc obraz pozostał nieukończony. Narysowane są postacie (niektóre tylko w formie szkicu), na pewnych częściach obrazu położony jest podmalunek. Dalszą pracę Leonardo da Vinci z jakichś powodów przerwał.
Leonardo da Vinci, Pokłon trzech króli, 1481-1482, tempera z olejem na desce, 246 x 243 cm, Florencja (galeria Uffizi)
Opis obrazu
Przy patrzeniu na ten obraz najbardziej zwraca uwagę jego geometria. Środek prawie dokładnie kwadratowego obrazu wypada na kości policzkowej Maryi, czyli w centrum obrazu znajduje się jej głowa. Leonardo da Vinci namalował grupę trzech magów wraz z Maryją i Dzieciątkiem w formie piramidy o podstawie trójkątnej z wierzchołkiem na głowie Maryi.
Za plecami Maryi i Jezusa Leonardo da Vinci namalował ciemną elipsę, w której doliczyć się można poza nimi jeszcze dwunastu głów. Małą oś elipsy artysta przeprowadził przez lewe oko na głowie widocznej u podstawy drzewa palmowego, a następnie przez prawe oko Jezusa. Środek elipsy znajduje się na czubku głowy Jezusa, a proporcje wielkiej i małej osi elipsy wynoszą 2:1.
W tle Leonardo da Vinci namalował budowlę z zakratowaną bramą. Spod tej budowli po lewej stronie obrazu zjeżdża po schodkach w kierunku tłumu zgromadzonego wokół Maryi z Dzieciątkiem człowiek na koniu. Poniżej schodków widać jeszcze dwa końskie łby. Po lewej i po prawej stronie drzewa również są jeźdźcy na koniach. Dwaj po prawej stronie drzewa chyba ze sobą walczą, bo są zwróceni twarzami do siebie, a ich konie stoją dęba. Dalej na prawo jest chyba jeszcze kilku jeźdźców. Tu i ówdzie są jacyś ludzie, jest też pies, ale są to w znacznej mierze szkice, w których trudno się połapać i które możemy sobie darować.
Interpretacja obrazu
Analizowany obraz Leonarda da Vinci ma trzy plany, które należy rozpatrywać we wzajemnym związku. Tytułowe wydarzenie, pokłon trzech króli, przedstawione jest na pierwszym planie i w taki sposób widziane jest ono niejako „od frontu”. Wiemy, kto jest kim i co robi. Klęczący po prawej stronie obrazu pierwszy mag wręcza dar Jezusowi, który prawą dłonią udziela błogosławieństwa. Od razu więc widać, że tylko pozornie jest to Dzieciątko, o czym też świadczy wyraz jego twarzy.
Drugi mag z twarzą na ziemi u stóp Maryi tak jakby głównie jej oddaje hołd. Podobnie jak pierwszy, ma on twarz starca, co odbiega od kanonu ikonograficznego – powinien być mężczyzną w sile wieku. Za to trzeci mag, klęczący w pozycji wyprostowanej, jest młody ispogląda na Jezusa.
Można by zapytać, gdzie jest święty Józef? Moim zdaniem stoi on w lewym dolnym rogu, za plecami dwóch magów, i przytula do piersi małego Jezusa, być może całując go w główkę. Jezus przedstawiony jest więc w podwojeniu i ludzie po części (przynajmniej dwie głowy) patrzą na ludzkiego Jezusa Józefowego, a po części (znaczna większość) na boskiego Jezusa na ręku Maryi. W takim układzie różnica między człowiekiem a Bogiem przenosi się też na Józefa (człowiek) i Maryję (bogini). Dlatego przypuszczenie, że drugi mag właśnie jej składa hołd, ma jakieś uzasadnienie.
W sytuacji, gdy cały ludzki aspekt przeniesiony zostaje w lewy dolny róg obrazu, to, co dzieje się na jego środku, jest już czystą teofanią. I właśnie magowie są przedstawicielami ludzkości świadomymi, że jest to teofania – to jakby ich oczami oglądamy na obrazie Jezusa i Maryję.
Ale przy takim widzeniu sprawy widać znacznie więcej niż tylko Maryję z Jezusem. Ta opisana powyżej elipsa, ze środkiem na czubku głowy Dzieciątka, jest Chrystusowym polem duchowym, w które wpisana jest archetypowa dwunastka apostołów (wśród których jest też niewątpliwiekilka apostołek). Ten trzynasty – Judasz, stoi w prawym dolnym rogu obrazu z głową odwrócona od Jezusa i Maryi, poza tajemnym kręgiem. Warto zaznaczyć, że ten krąg jest „za plecami” Maryi i Jezusa – i to jest ten drugi plan obrazu, odróżniony od tego, co widać „od frontu”.
Z tego kręgu wyrasta wielkie drzewo, bardzo ważny element obrazu, bo liczne dłonie apostołów tak jakby magicznie kreują to drzewo, a jego korzenie sięgają Maryi i Jezusa. Widać też wyłaniającą się spoza pnia dłoń apostoła z palcem wskazującym wzniesionym w górę, wyznaczającym jakby kierunek ku niebu. To drzewo to zapewne Drzewo Życia. W tym kontekście drugie drzewo, to mniejsze, palmowe, wyłaniające się na zewnętrznej granicy elipsy spoza głowy jednego z apostołów, symbolizować będzie Drzewo Poznania.
Trzeci plan obrazu Leonardo da Vinci umiejscowił już zdecydowanie poza obrębem teofanii. Widoczny jest on na górze obrazu i częściowo wdziera się trochę niżej przy jego lewej krawędzi.To jest zwykły świat społeczny i polityczny a liczni jeźdźcy konni to zapewne żołnierze, którzy utrzymują panujący porządek, a nie pielgrzymi zmierzający śladem trzech magów do Maryi i Jezusa.
Jeżeli podoba Ci się ten wpis, podziel się nim albo zostaw komentarz pod postem. Z przyjemnością poznamy Twoją opinię.
Komentarze
- Nie znaleziono komentarzy
Szukaj na blogu
Kategorie
-
Malarstwo polskie
-
Malarstwo religijne
-
Prywatne życie arcydzieł BBC
-
Malarstwo wg nazwisk malarzy
-
Luis Falero
-
Salvador Dali
-
Leonardo da Vinci
-
Paul Gauguin
-
Rafael
-
Egon Schiele
-
Witkacy
-
Lukas Cranach Starszy
-
Max Ernst
-
Gustav Klimt
-
Michał Anioł
-
Sandro Botticelli
-
El Greco
-
Andrea Mantegna
-
Albrecht Dürer
-
Francisco Goya
-
Pablo Picasso
-
Francesco Hayez
-
Giotto
-
Berthommé de Saint André
-
Pietro Lorenzetti
-
Piero della Francesca
-
Andrea del Verrocchio
-
Tintoretto
-
Giorgione
-
Cima da Conegliano
-
Pietro Perugino
-
Giovanni di Paolo
-
Francis Bacon
-
Jacopo Bassano
-
Hieronim Bosch
-
Tycjan
-
Benjamin West
-
Fra Filippo Lippi
-
Edward Burne-Jones
-
Bartolomé Esteban Murillo
-
Peter Paul Rubens
-
Fra Angelico
-
Gentile da Fabriano
-
Domenico Ghirlandaio
-
-
Malarstwo współczesne
-
Słynne obrazy
-
Malarstwo historyczne
-
Malarstwo mitologiczne
Login to post a comment
Skomentuj jako gość